مقایسه تاثیرآموزش به روش بازخوردمحور و گروهی بر خودکارآمدی افراد مبتلا به انفارکتوس میوکارد
محمد جواد عالم زاده انصاری( فلوشیپ اینترونشنال قلب)، فیدان شبانی ( دکترای پرستاری)، محمود شیخ فتح الهی ( دکترای آمار زیستی)، مریم رضائی( دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه)
خلاصه
هدف. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش به روش بازخوردمحور و گروهی بر خودکارآمدی افراد مبتلا به انفارکتوس میوکارد انجام شد.
زمینه. بیماری های قلبی عروقی یکی از علل اصلی مرگ در سراسر جهان و در کشور ایران محسوب میشوند. آموزش موثر بیماران مستلزم به کارگیری روش های آموزشی است که تاثیر آنها مشخص شده باشد.
روش کار. پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی بود که در مرکز آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب وعروق شهید رجایی تهران در
سال 1399 و 1400 انجام شد. نمونه گیری به روش مستمر تا تکمیل نمونه ها (105 نفر) انجام شد. بیماران بر اساس تصادفی سازی به شیوه بلوک های تصادفی با سایز 6 به سه گروه 35 نفره شامل گروه آموزش بازخوردمحور، آموزش گروهی و گروه کنترل تقسیم شدند. آموزش در طی دو جلسه یک ساعته در دو روز متوالی انجام شد. نمونه های گروه کنترل آموزش های روتین بخش را دریافت کردند. داده ها با استفاده از فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسش نامه خودکارآمدی قلبی سالیوان قبل از آموزش، توسط بیماران، و دو هفته پس از پایان آموزش، به صورت تلفنی توسط پژوهش گر گردآوری شد. داده های مربوط به 93 بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه قلبی در نرم افزار SPSS نسخه 40 تحلیل شدند.
یافته ها. هر سه گروه از نظر ویژگی های دموگرافیک و سابقه بیماری همگن بودند. قبل از آموزش، میانگین و انحراف معیار نمره
خودکارآمدی در گروه آموزشی بازخوردمحور، 03/8 با انحراف معیار 84/1 ، در گروه آموزش گروهی، 58/7 با انحراف معیار 16/2 ، و در گروه کنترل، 90/6 با انحراف معیار40/1 بود. آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد که قبل از مداخله، میانگین نمره خودکارآمدی در گروه های مورد
بررسی تفاوت آماری معنی داری نداشته است، اما دو هفته بعد از پایان آموزش، میانگین نمره خودکارآمدی در گروه آموزشی بازخوردمحور )
06/ 51با انحراف معیار85/7) به طور معنی داری نسبت به گروه آموزش گروهی ) 77/45 با انحراف معیار39/8 ( و گروه کنترل ) 16/23 با انحراف 13/9) بیشتر بود)0001/0 (p<. همچنین، میانگین نمره خودکارآمدی در گروه آموزش گروهی به طور معنی داری بیشتر از میانگین نمره خودکارآمدی در گروه کنترل بود )0001/0 (p<.
نتیجه گیری. آموزش بازخوردمحور و همچنین، آموزش به روش گروه باعث افزایش خودکارآمدی در افراد مبتلا به انفارکتوس
میوکارد می شود. با توجه به نقش پرستاران در آموزش به بیمار، می توان از این شیوه های آموزشی استفاده نمود.